Omgaan met afweerreacties als trainer

Het kan knap lastig zijn: je bespreekt een oefening na en iemand zegt non-verbaal iets heel anders dan verbaal… Je bent bezig met uitleg van theorie, maar het lijkt maar niet binnen te komen. Je krijgt plotseling een heel heftige reactie op ‘onschuldige’ feedback. Als trainer krijg je te maken met afweerreacties. Als je afweerreacties kunt herkennen en hier adequaat mee om kunt gaan, scheelt dit een hoop gepieker en energie! Je behoudt een professionele relatie met jouw deelnemers en je houdt de sfeer in jouw groep veilig. Bovendien vergroot je de leerresultaten van je deelnemers: ze blijven namelijk minder snel ‘hangen’ in hun eigen afweerreacties. Hoe herken je nu afweerreacties van je deelnemers? En hoe kun je hier als trainer mee omgaan?

Omgaanmetafweerreactiesalstrainer

Omgaan met gemekker oftewel klaaggedrag

‘Mèèèèèèèèhhhhh, … bèèhhh…’ Zo klinkt het niet alleen op de kinderboerderij, maar vaak is er ook gemekker binnen je training, organisatie of privé-omgeving te horen… Het is een allergie die ik vaak hoor (en die mijzelf ook niet vreemd is):

‘Ik kan niet tegen dat geklaag!’

‘Ga maar uit mijn training als je geen zin hebt!’

‘Die passieve medewerkers van mij, ze willen niks, en klagen alleen maar, bah!’

Lees hier verder over OmgaanmetGemekker.

Seksuele diversiteit bespreken in de klas

Tijdens de workshop voor ‘urban educators’ (leraren die in grote steden werken) stonden we met behulp van de diversiteitskaarten van Marten Bos allereerst stil bij eigen deelidentiteiten.  Het liedje van Charlie Peck over zijn transitie van vrouw naar man, ontroerde de deelnemers en legde meteen een veelvoorkomend misverstand bloot: seksuele gerichtheid en gender zijn twee verschillende dingen.

I am a Harry

At the ANSE Summer University 2017 held at Rotterdam, we were treated with keynote speaker Jitske Kramer, author of several books, including ‘De Corporate Tribe (2015) (in Dutch, English translation will be available). As an anthropologist, she studied culture: “People shape culture and cultures shape people”. She is specialized in corporate anthropology

Wat is de meerwaarde van persoonsgericht en diepgaand trainen?

Er zijn veel verschillende opvattingen over wat ‘trainen’ is. Bij een training gaat het in elk geval om het trainen dan wel stimuleren of samen ontdekken van ‘nieuw gedrag’ met de deelnemers.

Waarderend trainen

Hoe kun je Appreciative Inquiry gebruiken als trainer?