Het kan knap lastig zijn: je bespreekt een oefening na en iemand zegt non-verbaal iets heel anders dan verbaal… Je bent bezig met uitleg van theorie, maar het lijkt maar niet binnen te komen. Je krijgt plotseling een heel heftige reactie op ‘onschuldige’ feedback. Als trainer krijg je te maken met afweerreacties. Als je afweerreacties kunt herkennen en hier adequaat mee om kunt gaan, scheelt dit een hoop gepieker en energie! Je behoudt een professionele relatie met jouw deelnemers en je houdt de sfeer in jouw groep veilig. Bovendien vergroot je de leerresultaten van je deelnemers: ze blijven namelijk minder snel ‘hangen’ in hun eigen afweerreacties. Hoe herken je nu afweerreacties van je deelnemers? En hoe kun je hier als trainer mee omgaan?
Klik hier voor meer over Omgaan met afweerreacties als trainer:
Omgaanmetafweerreactiesalstrainer (PDF)
‘Mèèèèèèèèhhhhh, … bèèhhh…’ Zo klinkt het niet alleen op de kinderboerderij, maar vaak is er ook gemekker binnen je training, organisatie of privé-omgeving te horen… Het is een allergie die ik vaak hoor (en die mijzelf ook niet vreemd is):
‘Ik kan niet tegen dat geklaag!’
‘Ga maar uit mijn training als je geen zin hebt!’
‘Die passieve medewerkers van mij, ze willen niks, en klagen alleen maar, bah!’
Lees hier verder over Omgaan met Gemekker (PDF).