Schrijfoefening: onderzoek jouw innertalk
Hoe praat je tegen jezelf? Aardig, opbouwend, meelevend, kritisch,
neerbuigend..?
We zijn zo gewend aan het “gekwek” in ons hoofd, dat het vaak maar moeilijk stil wordt. Meestal identificeren we ons met 1 of 2 stemmen en switchen we hiertussen. Als we bijvoorbeeld tegen onszelf zeggen: “kom op, even de schouders eronder!” Een andere stem reageert bijvoorbeeld dan met: “nee, ik kan het niet!”. Er zijn verschillende (tegen)krachten in onszelf. Innerlijke conflicten of worstelingen kosten veel energie. Het helpt om het zelfbewustzijn te versterken en vooral om te kunnen kiezen. Jij kiest naar welke stem je wanneer luistert.
Deel dit blog
- Beschrijf een spannend moment in de begeleiding van je supervisant, of coachee. Beschrijf levendig wat er gebeurde in de situatie. Gebruik je zintuigen.
- Zoom in op je eigen “hoofd’. Wat ging er door je heen tijdens dit spannende moment? Wat zei je allemaal tegen jezelf?
- Identificeer verschillende stemmen (subpersoon of deel van jezelf) die tijdens dat moment actief waren, en geef ze een naam, een type kan ook. Bijvoorbeeld de wijze, de strenge, de milde, de criticus, de twijfelaar, de onzekere, de politieagent, de heks etc.
- Beschrijf per “stem” (subpersoon of deel van jezelf) een kenmerkende zin die hij of zij vaak zegt. Observeer hoe je hier lijflijk op reageert. Krimp je ineen, voel je een actie impuls,…? Hoe is je ademhaling en hartslag?
- Kijk of je kunt achterhalen wat de verschillende subpersonen voor je willen. Waar beschermen ze je tegen? Wat willen ze bereiken? Welke behoeften of verlangens representeren ze?
- Als je terugkijkt naar het moment, naar welke subpersoon heb je dan geluisterd? Welk (professioneel) gedrag hoorde hierbij? Was dit -achteraf gezien- een juiste, passende keuze als begeleider?
- Indien je het geen passende keuze vond, welke nieuwe mogelijkheden zie je?
Als professioneel begeleiders is het van belang om onze innertalk te
onderzoeken én te hanteren. Dit komen we bijvoorbeeld tegen wanneer het spannend wordt in de begeleiding. Wanneer we even niet meer weten hoe we moeten reageren, wanneer we verstrikt raken in een gesprek. Tijdens leersupervisie onderzoek je je eigen sturingsmechanismen en leer je deze te beïnvloeden. Het onderzoeken van je eigen innerlijke dialoog is daarvoor een mooi instrument. Bekijk hier alle informatie over leersupervisie. Of neem vrijblijvend contact op voor een kennismaking door een mail te sturen.